Протилежної точки зору дотримується Саймон Діксон, партнер компанії
"Делойт", спеціаліст з впровадження та комерційному управлінню
комплексними програмами перетворень."Я думаю, що витрачати багато грошей
на дороги - це розкіш, яку Україна не може собі зараз дозволити", -
зазначив він. З ним солідарний і Сергій Вовк, директор Центру
транспортних стратегій, який вважає, що Україні, безумовно, потрібні
якісні дороги. Але на сьогоднішній день - це неможливо."Більш важливе
питання, коли Україна буде мати можливість для хороших доріг. Відповідь
проста : не зараз", - зазначив Вовк. Євген Прусенко, голова
Укравтодору, під час дебатів піддався досить жорсткій критиці.
Модератору дебатів Марко Магалецький, главі напрямки інфраструктури та
енергетики ЄБРР, навіть довелося відзначити :"Давайте не перетворювати
дебати в страшний суд для Укравтодору".
У свою чергу Прусенко розповів, що щорічні втрати від поганого
дорожнього покриття складають астрономічну суму - близько 20 млрд
гривень."Якісні дороги коштують дорого, але бездоріжжя дорожче. Я не
можу побудувати дороги без копійки грошей, але я впевнений - для кожного
проекту можна знайти фінансування", - підкреслив він.
Хто винен і що робити
Основне джерело фінансування будівництва доріг та покращення якості
дорожнього покриття в Україні - це сфера оподаткування. Пряма плата з
населення не знімається - за якість доріг ми платимо побічно, через
акциз на паливо. Кожен раз, коли людина купує бензин на заправці, він
віддає частину суми на будівництво 170 тисяч км - в ідеалі якісних -
доріг країни. Однак ставка акцизу на паливо в Україні нижче, ніж у
Росії, Румунії, Бельгії, Франції, Німеччині і в ще низці європейських
держав, тому відрахування - вкрай малі.
"Думаю, що сума, яка йде від податків на бензин - дуже маленька, і в
бюджет надходить небагато. Але збільшувати податки політично
неправильно, це викличе суспільні протести", - сказав Діксон.
У Європі, крім відрахувань від акцизу на паливо, існує також плата за
проїзд окремими ділянками та категоріями доріг."У Європі дороги краще.
Але ми не помічаємо одну деталь - там і платять більше. Якщо ми хочемо
отримати нові дороги, ми повинні бути готові до того, що нам потрібно
буде платити", - зазначив Вовк.
Проте якість платних доріг в Європі, звичайно, не зрівняється з
українськими. Виходить замкнуте коло - потрібні гроші на масштабну
реконструкцію покриття, але у людей брати їх не вийде, адже дороги до
ремонту знаходяться в жахливому стані. Думки експертів сходяться в
одному питанні - Європа не даватиме нам фінансування."Не розраховуйте
на"подарунки"від ЄС на реабілітацію дорожнього покриття. ЄС дає гроші
тільки на ті дороги, які мають міжнародне значення, значення
безпосередньо для ЄС", - заявив Тімар.
Європейські експерти на дебатах запропонували впроваджувати програми
державно -приватного партнерства. Але й тут існують"підводні камені".
Для інвестора будь-який проект повинен бути економічно вигідним, а
великі корпорації трьох основних галузей економіки України - металургія,
АПК та хімічне виробництво - просто не зацікавлені вкладати кошти в
автомобільні дороги."Вантажопотік цих галузей відбувається не на
автомобільних дорогах, а на залізниці та в портах. Великому бізнесу
хороші дороги не потрібні", - підкреслив Сергій Вовк.
Потрібно починати з прозорості
Фахівці знайшли спільну мову лише в тому, що люди повинні знати, куди
і як надходять кошти. З якого джерела вони надходять, поки не є
головним питанням."Питання в тому, як використовувати гроші офіційно,
прозоро", - зазначив Саймон Діксон.
"Прозорість - скільки грошей всього зібрано в країні, як і куди вони направляються - це важливо", - додав Андрас Тімар.
Сергій Вовк теж вважає, що українці повинні усвідомлювати : якісні
дороги не можуть бути безкоштовними. На його думку, наші громадяни
готові платити, але вони бажають знати, куди прямують їхні гроші.
Позицію експерта підтвердила і репліка із зали під час дебатів, яка
завоювала підтримку гучними оплесками."Коли ж Укравтодор або місцеві
автодори почнуть публікувати тендерну документацію ? За 2 години, що ми
тут сидимо, ви жодного разу не вимовили головне слово - корупція", -
зазначив Андрій Черніков, засновник нашумілого руху в соцмережі"Я
ненавиджу Укравтодор".
При цьому питання про те, як перемогти корупцію і створити систему
прозорого використання коштів - це бич не тільки дорожньо -транспортної
інфраструктури, а й практично кожної сфери економіки України. І,
можливо, експерти не виробили конкретного плану дій для країни в питанні
якісних доріг саме тому, що проблема - в прозорості обороту грошових
коштів, а вирішити її занадто непросто.
|